Tips van de Bibliotheek op school voor wie lezen lastig vindt

Lezen is belangrijk en leuk. Toch vinden sommigen het moeilijk. Met dyslexie, een visuele beperking of problemen om je te concentreren is lezen een stuk lastiger. Niet alleen als kind, maar ook als pabo-student kun je dan extra tijd en hulpmiddelen gebruiken om te lezen. Daarom maakt de Bibliotheek op school het studenten en docenten makkelijker om op school en ook thuis aan de eigen leesvaardigheid te werken.

Passend Lezen App

Een jongere met dyslexie krijgt op school extra hulp en tijd om te lezen. Via de Passend Lezen app kunnen kinderen boeken lezen en deze ondertussen luisteren. Het is bewezen dat dit jongeren met dyslexie helpt teksten te begrijpen. De app is gratis te downloaden. Met een abonnement op de service Passend Lezen van de Bibliotheek kun je boeken en tijdschriften lenen en voorgelezen krijgen  via de Passend Lezen App.

Meer over de Passend Lezen App

Lezen op jouw manier met Superboek

Vaak zijn gemak en plezier bij het lezen een kwestie van de vorm vinden die bij je past. Zeker wanneer je bijvoorbeeld een (visuele) beperking hebt. Op de website van Passend Lezen vind je tools om lezen makkelijker en leuker te maken. Zo is er Superboek, een gigantische online catalogus met de nieuwste titels als brailleboek, luisterboek of jumboletter-boek in. Iedereen met een leesbeperking en onder de 18 jaar kan gratis lid worden.

Ontdek Superboek

Als lezen lastig is

Ga je aan de slag als leerkracht of docent en wil je jouw leerlingen of studenten passende leesondersteuning bieden? Dan ondersteunt de Bibliotheek op school je daarbij.

Je vindt hier meer informatie over leesondersteuning per onderwijsniveau:

Primair onderwijs

Voortgezet onderwijs

Mbo

Leesmonitor

Gaan we meer of minder lezen? Worden kinderen vaardiger of minder vaardig in lezen? Waarom is lezen belangrijk? Wetenschappers doen veelvuldig onderzoek naar dit soort vragen. Via Leesmonitor vind je allerlei informatie over onderzoek naar lezen, leesbevordering en literatuureducatie.

Ga naar Leesmonitor