Thuis lezen met de Bibliotheek op school

Als een kind vaak leest leren ze zich beter concentreren en inleven in een ander.
Onderzoek laat zien dat kinderen die na school lezen en daar hulp bij krijgen het nog sneller leren. Een ouder of verzorger kan daarbij helpen en het verschil maken. De Bibliotheek op school ondersteunt het thuislezen met leuk en interessant materiaal. De volgende tips om thuis te lezen zijn goed voor leesvaardigheid.

Lees voor

Niet alleen zelf of samen lezen maakt van een kind een betere lezer. Ook voorlezen helpt daarbij. Bovendien kan het hen inspireren tot zelf (verder) willen lezen. Het is goed voor de leesontwikkeling dat kinderen door méér dan één persoon, bijvoorbeeld een ouder, worden voorgelezen. Je kunt ook een voorleesfilmpje uitzoeken op Jeugdbibliotheek.nl.

Praat over het verhaal

Een kind dat naar een verhaal luistert wil daar graag vragen over stellen. Maak daar ruimte voor. Neem af en toe een moment om te praten over hoe het verhaal verder kan gaan. Je kunt het kind het verhaal ook zelf laten navertellen. Dit zorgt ervoor dat ze het verhaal nog beter snappen. Als het kan, kun je ook de moeilijke woorden in de tekst bespreken. Gebruik plaatjes in het boek, of andere voorbeelden, om uitleg te geven.

Geef een boek cadeau

Geef een kind een boek cadeau dat het graag wil hebben. In de boekwinkel helpen ze je graag iets moois uitzoeken. Twee keer per jaar kun je één kinderboek en één prentenboek voor een extra lage prijs kopen. Bekijk om welke titels het dit jaar gaat op de websites van Geef een boek cadeau en Geef een prentenboek cadeau.

Ga samen naar de Bibliotheek

Je kind inspireren tot lezen wordt makkelijk in een wereld vol boeken. Bezoek de Bibliotheek bij jou in de buurt en maak er een uitje van. Laat zien hoeveel leuks er te ontdekken is. Je kunt in de Bibliotheek ook makkelijk om advies vragen.

Word lid van de Bibliotheek

Een Biebpas is gratis. Met een Biebpas kunnen kinderen boeken lezen in de Bibliotheek. Ook hebben zij via Jeugdbibliotheek.nl gratis toegang tot onder andere voorleesfilmpjes van de Voorleeshoek en Bereslim. Als je geregistreerd bent voor de online Bibliotheek kun je e-books, luisterboeken en tijdschriften lenen.

Geef boeken een plekje in huis

Zet boeken thuis op een plek die goed zichtbaar is voor kinderen. Een kind wil soms een eigen plankje voor boeken. Iets dat de boeken echt ‘van hen’ maakt.

Boekentips voor thuis

Lees je beter

Kinderen die te maken hebben met ziek zijn kunnen daar online informatie over vinden. Maar leesboeken kunnen echt helpen te laten voelen wat het is om ziek te zijn. De website Lees je beter helpt je boeken zoeken waarmee kinderen die met ziekte te maken hebben zich gezien en begrepen voelen.

Naar Lees je beter

Canon van Nederland

Leren lezen doe je niet met boeken alleen. Ook online is er genoeg te ontdekken. Voor kinderen die van geschiedenis houden is de website van het Canon van Nederland een pareltje. Met heldere teksten en mooie plaatjes leren kinderen over de boeiende geschiedenis van Nederland.

Bekijk de canon

Werkstukken

Is een kind op zoek naar een leuk onderwerp voor een werkstuk of spreekbeurt? Kijk op Jeugdbibliotheek.nl. Je vindt er boeken, sites en andere bronnen om informatie uit te halen.

Naar Jeugdbibliotheek werkstuk & spreekbeurt

Nog meer leesplezier