Thuis lezen met de Bibliotheek op school

Door vaak te lezen leer je je beter concentreren en inleven in een ander.
Onderzoek laat bovendien zien dat jongeren die na school lezen nog sneller beter in taal worden. Een ouder of verzorger kan daarbij het verschil maken. De Bibliotheek op school ondersteunt het thuislezen met leuk en interessant materiaal. De volgende tips om thuis te lezen zijn bewezen goed voor leesvaardigheid.

Lees voor

Niet alleen zelf of samen lezen maakt je een betere lezer. Ook voorlezen helpt daarbij. Je kunt elkaar voorlezen of je vraagt je ouder of docent om een verhaal voor te lezen. Voorgelezen worden inspireert tot zelf (verder) willen lezen. Het is goed voor de leesontwikkeling dat jongeren door méér dan één persoon worden voorgelezen.

Praat over het verhaal

Luisteren naar een verhaal roept vragen op. Praat samen over hoe het verhaal verder kan gaan of je vertelt het verhaal na. Dit zorgt ervoor dat je het verhaal nog beter snapt. Als het kan, kun je ook de lastige woorden in de tekst bespreken. Gebruik afbeeldingen in het boek, of andere voorbeelden, om uitleg te geven.

Geef of vraag een boek als cadeau

Geef je vriend of vriendin een boek cadeau, of vraag zelf een boek dat je graag wilt hebben als cadeau. In de boekwinkel helpen ze je graag iets moois uitzoeken.

Ga naar de Bibliotheek

Boeken om je heen inspireert en stimuleert om te (gaan) lezen. Bezoek samen met je vrienden of alleen de Bibliotheek bij jou in de buurt. Je kunt er veel nieuwe dingen ontdekken, studeren en om advies vragen.

Word lid van de Bibliotheek

Ben je 18 jaar of jonger, dan kun je gratis lid worden van de Bibliotheek. Ben je ouder dan 18 jaar informeer dan bij je lokale bibliotheek naar de abonnementsprijs. Met een Biebpas heb je ook toegang tot de online Bibliotheek. Als je een online lidmaatschap hebt kun je e-books, luisterboeken en tijdschriften lenen.

Geef boeken een plek in huis

Zet je boeken thuis op een eigen plek die goed zichtbaar is. Het zijn jouw boeken en anderen in jouw gezin en omgeving zien dat ook zo.

Boekentips voor thuis

LEES-app

De pilot LEES-app biedt gratis toegang tot meer dan 120 e-books en luisterboeken die speciaal voor vmbo-leerlingen en mbo-studenten zijn geselecteerd. Om de LEES-app te gebruiken, hoeven jongeren niet lid te zijn van de Bibliotheek. Na het downloaden van de app en het eenvoudig aanmaken van een account kunnen ze meteen lezen of luisteren. Thuis en in de klas.

Download de LEES-app voor Android

Download de LEES-app voor Apple

Vind jouw Young Adult-boek

Deze Boekenvinder van het Literatuurmuseum helpt bij het zoeken naar een Young Adult boek dat past bij jouw belevingswereld, leesniveau en interesses.

Naar Boekenvinder

Tijdschriften online

Lees ook tijdschriften in de app van de online Bibliotheek. Waar en wanneer je wilt, op je tablet of telefoon. Of je nu houdt van gierende banden of rustgevende yoga, ronkende roddels of onderbouwde opinies: wij hebben er een tijdschrift van in de collectie.

Naar tijdschriften online

Digidingen-desk

Ben jij tussen de 14 en 21 jaar oud? Dan krijg je te maken met digitale zaken die je moet regelen bij verschillende organisaties. Bijvoorbeeld het aanvragen van je DigiD, het terugvragen van loonheffing van je bijbaan, en het regelen van studiefinanciering. Maar hoe pak je dit aan? Op Digidingen-desk vind je alle informatie die je nodig hebt.

Naar Digidingen-desk

Online cursussen via de Bibliotheek

Als je lid bent van de Bibliotheek kun je je blijven ontwikkelen. Je hebt toegang tot veel interessante online cursussen op de leerplatformen Soofos en Goodhabitz. Log in met je bibliotheekgegevens en je kunt meteen beginnen met een online cursus!

Naar online cursussen

Delpher

Voor profielwerkstukken valt veel informatie te vinden op de website van Delpher. In Delpher kun je gratis miljoenen historische teksten woord voor woord doorzoeken. Ze komen uit de collecties van de KB nationale bibliotheek en bijna 200 andere onderzoeksinstellingen.

Naar Delpher

Nog meer leesplezier